dinsdag 14 augustus 2012

Tutorial: Droogmolen-hoes

Op verzoek van mijn moeder, maakte ik voor haar 

een hoes voor de droogmolen

Zodat hij eventueel ook een nachtje in de tuin kan blijven staan en dan geen last heeft van regen, vogelpoep, etc.

Ik was aan het verzinnen van welk materiaal ik het zou gaan maken: Een te bewerken stof die waterdicht is. Veel verder dan dun tafelzeil kwam ik niet... tot vandaag.
Vanmorgen liep ik door de IKEA en kwam daar douchegordijnen tegen: Ideaal!
Dun, makkelijk te bewerken en niet te vergeten waterdicht.


Neem allereerst de maten van de droogmolen. Die van mijn moeder is 11 cm breed en 132 hoog.
Ik ging uit van 14 cm breed en 135 cm hoog, zodat de hoes iets ruimer is dan de droogmolen.
Allereerst de zijkanten:
 
Vergeet niet nog extra centimeters voor je zoom toe te voegen!


Ik tekende om de 14 cm af, zodat ik de banen kon strijken
Gemakkelijker biaisband naaien.

En toen... naaide ik hem verder in elkaar zonder tussendoor te noteren wat ik deed.

In het kort:
- Biaisband naaien op alle lange zijden
- vierkantje aan de bovenkant vastnaaien

Let op: naai kant 1 + 5 op elkaar aan de bovenzijde, zodat deze over elkaar heen vallen.

-biaisband naaien op de bovenkant (rondom)

-biaisband naaien aan de onderzijde (5 kanten)
 



Zie je die knoopsgaten op de bovenstaande foto?
Deze zaten al in het douchegordijn dat ik kocht.
Ideaal om de hoes mee af te sluiten!

Paar knoopjes vastnaaien en.... klaar!


2 opmerkingen: